
Nem volt mindig egyértelmű a két nő közötti kapcsolat mibenléte. Sylvie Bianchi, Nelly unokája hosszú évekig bontatlanul őrizgette a padláson nagymamája holmijait, szimplán azért, mert nem volt elég ereje felnyitni őket. Amit viszont most a ládában talált, az minden várakozását felülmúlta. A film végigköveti, ahogy Sylvie az őrzött ingóságok és archív filmszalagok alapján felgöngyölíti nagymamája és a titokzatos kínai származású hölgy kapcsolatának rejtelmeit, amely a háború után is folytatódott. A két nő összeköltözött, és egészen Nadine haláláig együtt éltek.
Motívumok hada kíséri a szerelmesek történetet: A Pillangókisasszony ária egy a sok közül. Ez volt az a dal, amit Nadine a tábori karácsonyon kért Nelly-től, hogy énekelje el neki, és végül Nelly is ezzel lépett fel többször, az idő alatt, mikor nem kapott híreket szerelméről; emellett maga a dal szövege is rezonáltatható a nők történetével. A dalhoz kapcsolódó montázs a film talán egyik legerősebb pillanata. Gertten megközelítése az anyaghoz nagyon személyes bejárást kínál minden olyan néző számára, akinek rokonai érintettek voltak a háborúban. A nők naplóinak idézése, a zene és az emberek kapcsolatának szemléltetése, Nadine házi filmjeinek bemutatása, amelyből egy korkép és egy gyönyörű kapcsolat ismerhető meg és a párt ismerő interjúalanyok megszólaltatása egy olyan összeképet teremt, ami a moziterem lámpáinak felkapcsolása után is még óráig velünk marad.
Vadász Viola
0 Megjegyzések