A musical egy nagyon megosztó filmes műfaj, sok nézőt azért taszít, mert úgy érzik a folyton felcsendülő dalok megszakítják a cselekmény folytonosságát és ettől csöpögős lesz az egész, a musical rajongói pedig pont abban látják az értelmet, hogy ami kifejezhetetlen puszta szavakkal, dalokba foglalva mégis értelmet nyer.

Előbb a rivaldafény, aztán a képernyők

A musical előtt a Broadwayben bemutatott dzsesszoperettek jártak, melyekben Cole Porter és Irving Berlin zeneszerzőknek volt jelentős szerepük. Habár a Broadway musicaljei teljesen amerikai stílusjegyeket hordoztak, a Kelet- Európából bevándorolt rendezők és szerzők nagy mértékben járultak hozzá a darabok sikeréhez. Az első igazi dzsesszoperettek -mint a Porgy és Bess (1930-as évek) - Gershwin nevéhez köthetőek. Ez Magyarországon ritkán játszott darabnak számít, ugyanis ezt egy ideig csakis afroamerikai színészek adhatták elő. Habár főként zenés műfajról van szó, olyan komoly témákat dolgoz fel, mint a kirekesztés vagy nemi- és faji megkülönböztetés. A musical leghíresebb dala, a Summertime máig sokat játszott mű a jazz világában. Az első musicalfilm Musical Monologue címmel 1923-1924- ben született és Lee De Forest nevéhez köthető.

Porgy és Bess: MÜPA


Az első soundtrackek
Az 1960-as évekre olyan változások történtek a musicalek életében, amelyek a mai napig hódítanak. A rock és pop műfajok gyors fejlődésnek indultak és soundtrack-ek, más néven filmzenei válogatások jelentek meg, ezeket legtöbbször élőben rögzítették.

Az Oscar- díjra pályáznak

Régen elképzelhetetlennek tűnt, hogy egy musical, mint például a 2016-ban Oscar-díjat nyert Kaliforniai álom ilyen nagy sikereket érjen el, sőt, még az Oscar-díjat is elnyerje, azóta azonban évente több musical- jelölt is részt vesz a díjátadó gálán.

Ajánló

Azt hiszem azokat, akiket már elkapott a musical láz nem kell győzködnöm, hogy tizenhatodjára is megnézzék a Dirty Dancing-et vagy a Hairt. Mindazoknak viszont, akik még nem érzik magukat készen egy pár órás zenés dialógra, azt javaslom, hogy előbb a film soundtrack-jeinek adjanak esélyt. Ez azért jó módszer, mert úgy ismerjük meg a dalokat, hogy még nincsenek kontextusba helyezve, saját kis történetet alakíthatunk ki róluk, ráadásul külön élvezet majd a filmet nézve felismerni a zeneszámokat. Ha kezdő néző vagy ebben a műfajban kezdd talán a Mamma Mia-val, hiszen a film alapjául szolgáló Abba dalokat jó eséllyel már ismered.

Grease 1978


Lukács Lilla