Spielberg a 70-es évek végén még nem bízott benne, James Cameron mára megszállottjává vált, Nolan pedig ha lehet, kerüli. A CGI a megjelenése óta változó szerepet tölt be a filmek világában.


Vannak, akik szerint a számítógépes vizuális effektek a kreativitás útjában állnak. Zöld falak között a színészek sem tudják olyan könnyen szerepbe helyezni magukat, és az operatőrök sem tudnak kész háttérre komponálni. Chaplin perspektíva-játékai és Kubrick makettjei, de valóban nehezen összehasonlíthatóak egy csapat VFX-es számítógépes animációival, már csak a munkafolyamataik különbözősége miatt is.

George Lucas a Halálcsillag makettjével - forrás: Reddit
Szerencsére egyik nem üti a másikat: mára a CGI egy eszközzé vált, amelynek a használata ugyanolyan kreatív döntés mint a film képarányának a megválasztása. Más kérdés, hogy ma inkább számít kuriózumnak az, hogy Tom Cruise valóban egy igazi vadászgépben ül, mint hogy egy filmsorozat egyik főhőse egy beszélő mosómedve.
Kizárólag praktikus-, vagy CGI effekteket használni viszont egyaránt pénzigényes. Olyan esetekben, amikor mindent az anyagilag legkedvezőbb módon kell leforgatni, ötvözni kell a kettőt. A tavalyi Oscar gálán elsöprő győzelmet arató Minden, mindenhol, mindenkor a legjobb példa arra, hogy lehet kisebb költségvetésből is látványos multiverzum-történetet alkotni.
Pipics Péter